Vuokra-asunnoista on muodostunut elintärkeä osa yhteiskuntamme infraa.
Kaupungistuminen ja muut globaalit ilmiöt kuten vihreä siirtymä ja julkisen liikenteen paraneminen ovat muuttaneet merkittävästi myös asuntomarkkinoita. Ennen oli tavoitteena punainen tupa ja perunamaa, nykyisin kaunis koti korkealla ja ravintolat sekä muut palvelut alakerrassa. Samoin kun ennen haluttiin sitoutua omaan kotiin, niin nykyisin halutaan elää yhä useammin vapaasti ja pitää itsellä mahdollisuus nopeisiinkin elämän muutoksiin.
Samalla digitalisaatio lisää automatisointia valtavalla vauhdilla, yhdessä nopeasti kehittyvän mobiiliteknologian kanssa. Alkaa olla, jos vaikka minkälaista appia ja sovellusta puhelin täynnä. Kuitenkin se on osaltaan nykyaikaa ja uusi normaali, varsinkin nuoremmille sukupolville, että asiat hoidetaan puhelimen kautta. Kaiken kaikkiaan tämähän tekee arjessa helpompaa ja hallittavampaa.
Mielenkiinnolla jään odottamaan milloin ollaan siinä pisteessä asuntovuokrausprosessissa, että ihminen löytää vuokrattavan vapaan asunnon hakupalvelusta. Sitten hän tunnistautumalla täyttää vuokraajan antamat kriteerit ja tekee itse suoraan sitovan vuokrasopimuksen ja maksaa samalla vakuuden. Tämän jälkeen hän saa muuttopäivänä kännykkään koodin, jolla oven mobiililukitus avautuu ja siitä eteenpäin puhelin piippailee tasaiseen tahtiin automaatti-ilmoituksia vuokranmaksusta. Poismuuton yhteydessä irtisanominen hoituu mobiilisti ja asunto palautuu automaattisesti markkinoille taas seuraavalle asukkaalle tarjolle. Tämä voi kuulostaa kaukaiselta haihattelulta, koska sitä ja tätä ja tuota, mutta alan kärkitoimijat ja edelläkävijät, kuten Kodia tätä jo kolkuttelevat.
Kehitys on jo mahdollistanut sen, että nykyisin ihmiset hoitavat monet asiat itse ja ottavat hoidettavista asioista vastuun, kun samoihin asioihin on aikaisemmin tarvinnut asiakaspalvelijan. Esimerkiksi kaupassa kuitataan ostettavat tuotteet itse sekä hoidetaan maksaminen ja pakkaaminen ilman asiakaspalvelijaa. Samoin varataan ja maksetaan liikuntavuoro, saat koodin oveen, valot syttyvät kentälle ja ilmanvaihto voimistuu juuri vuoron ajaksi ja taaskaan ei kukaan ole tätä palvelua tekemässä. Esimerkkejä voimme kaikki luetella loputtomiin siitä miten maailma on muuttunut ja muuttuu.
Eikä automatisointi tarkoita, että ihmisiltä työt loppuisivat vaan päinvastoin. Automatisointi antaa mahdollisuuden työntekijöille tehdä oikeata asiakaspalvelua, kuten kaupassa auttamaan kuluttajia valitsemaan sopivimmat tuotteet kassalla seisomisen sijaan ja padel-hallissa pitämään maksullisia kursseja pelitaidon kehittämiseksi, puhelimeen vastaamisen ja varauskalanterin ylläpidon sijasta.
Vuokranantajalle tämä muutos mahdollistaa sen, että pääset kohdistamaan asiakaspalvelun resursseja vaikkapa ennalta ehkäisevään työhön, kuten asuntojen kunnon kartoitukseen ja oikea-aikaisien peruskorjauksien hoitamiseen. Näin vähentyy hoidettavat vika-asiat ja asukastyytyväisyyskin samalla paranee.
Yksilön vastuu kasvaa koko ajan ja yhteiskunta taipuu siihen koko ajan paremmin ja paremmin. Tuleville sukupolville voi olla yhtä suuri ihme nähdä normaali lasku postissa tai sähköpostissa kuin, että nykyisin kävelisimme edelleen pankkiin laskuja maksamaan. Eikä siitäkään ole vielä pitkä aika kun näin toimittiin.
Aurinkoista kevään odottelua ja katsetta tulevaisuuteen!