Managerointiliiketoiminnan käyttöönoton erityispiirteet ja huomioitavat seikat

20.02.2025

1. Kasvun vaikutus IT-ratkaisuihin

Usein managerointiliiketoiminta on alkanut pienestä ja kasvanut ajan myötä merkittäväksi liiketoiminnaksi. Tämä kehitys johtaa ennemmin tai myöhemmin myös tukipalveluiden, kuten IT- ratkaisujen tarpeisiin, mikä mahdollistaa toiminnan tehostamisen ja liiketoiminnan kannattavuuden parantamisen.

2. Siiloutuneiden ratkaisujen yhdistäminen

Usein manageroinnin sisällä toiminta on jakautunut useisiin eri ratkaisuihin ja näiden yhdistäminen yhdeksi kokonaisratkaisuksi on keskeinen haaste käyttöönotossa.

3. Asuntotietojen keskittäminen

On tärkeää, että asuntokohtaiset tiedot, kuten markkinatiedot, keskitetään yhteen järjestelmään, jotta niitä voidaan käyttää eri markkinakanavissa yhtenäisesti. Tämä helpottaa asuntokannan hallintaa ja tehostaa markkinointia.

4. Sopimus- ja laskutustietojen yhtenäistäminen

Usein alkuvaiheessa vuokravalvonta on ulkoistettu ulkopuolisille laskutuspalveluille. Kasvun myötä manuaalinen käyttöliittymien hallinta muuttuu merkittäväksi resurssikysymykseksi ja virheriskiksi. Siksi on tärkeää, että allekirjoitetusta sopimuksesta laskutustiedot siirtyvät suoraan laskutukseen, ja koko prosessi on automatisoitu.

5. Asiakassegmenttien erityistarpeet

Managerointiliiketoiminnassa on erityyppisiä asiakkaita, kuten yksityissijoittajia, institutionaalisia sijoittajia ja yrityksiä. Näillä kaikilla on osittain erilaiset tarpeet:

Yksityissijoittajat: Tarvitsevat vuosittaisen verokoosteen.

Yritykset ja institutionaaliset sijoittajat: Tarvitsevat kuukausittaisen kirjanpitoraportoinnin. Lisäksi yritysten kirjanpito voi olla hajautettu useille eri taloushallinnon ohjelmistoille, joihin on tärkeää olla yhteensopivuusratkaisuja.

6. Omistajien huomioiminen

Toisin kuin julkisen sektorin vuokrahallinnoinnissa, managerointiliiketoiminnassa tulee huomioida omistajat osana järjestelmäkokonaisuutta. Omistajat ovat ulkoistaneet hallinnoinnin ja odottavat valmiita palveluita, kuten:

  • Ajallaan saapuvat vuokratuotot.
  • Helposti saatavilla olevat verokoosteet.
  • Sujuva kirjanpito.
  • Asunnon arvon säilyttäminen.

Tämän rakenteen avulla toiminnanohjausjärjestelmän hankinnassa ja käyttöönotossa voidaan varmistaa, että se tukee managerointiliiketoiminnan erityistarpeita tehokkaasti ja skaalautuvasti.

Lisää luettavaa